Visceral manipulation (behandling)

Visceral manipulation handlar om att behandla de inre organen via ett system av diagnos och behandling riktad mot specifika organ och/eller associerade strukturer med målet att förbättra dess egna funktion men också i förhållande till andra strukturer såsom muskler, bindväv (fascia) etc.

Den osteopatiska behandlingsformen visceral manipulation togs fram av den franske osteopaten Jean-Pierre Barral och definerar dysfunktion i viscerala strukturer som förändrad och/eller försämrad rörlighet av organsystemet och dess omkringliggande strukturer t ex bindväv (fascia), nerver, blodkärl, ben och försämra cirkulaton av lymfvätska.

Behandlingen går till så att osteopaten använder specifikt riktade och mjuka manuella rörelser med hjälp av händerna för att optimera och stimulera en normal rörlighet och funktion av de inre (viscerala) organen och deras omkringliggande strukturer.

Via direkt eller indirekt manipulation påverkar osteopaten flera olika störningar i de inre organen. Bland annat behandlas organets bindväv (fascia), organens rörlighet förbättras och nervbanor i det utsatta området stimuleras till att sänka sin hyperaktivitet så att dessa ”lugnas”.

Målsättningen är att erhålla rörlighet och balans i de närliggande nervbanorna kring det specifika organet som behandlas. Detta leder oftast till minskad anspänning lokalt men även till samma reaktion i det så kallade segment i ryggraden som via delade nerver är det som kontrollerar och koordinerar organet i kroppen (se bild nedan). Det är därför t ex ett vanligt besvär som återkommande ryggskott eller ländryggsmärta kan lindras av att samma organ behandlas som delar nerver med ländryggens muskler som blivit symptomatiska i form av smärta och stelhet.