Frågor & svar

BEHÖVER MAN EN LÄKARREMISS FÖR OSTEOPATI?
Man behöver inte en läkarremiss för osteopati. Läkaren kan ordinera osteopati för sin patient och tvärtom, osteopaten är utbildad till att känna igen tillstånd som kräver läkarvård. Till skillnad från Sveriges samtliga grannländer så är Osteopati inte legitimerat i Sverige, vilket bl.a. innebär att det inte ingår i högkostnadsskyddet för sjukvård.

HUR GÅR BEHANDLINGEN TILL?
En osteopat behandlar mjukvävnader med olika mobiliseringstekniker för att öka rörlighet och för avslappning. Eventuella låsningar mellan kotor öppnas genom manipulering med snabba rörelser. Orsaken till en akut värk i ryggen kan vara låsningar i fasetterna d.v.s. ryggkotorna. Ofta lättar värken redan efter den första behandlingen. Vården är individuell och den planeras utgående från det läge som kunden befinner sig i. Osteopaten börjar mottagningen med att undersöka kundens vävnader, dess skick och mobilitet. Under det första mottagningsbesöket kan osteopaten göra motsvarande neurologiska och ortopediska undersökningar som en läkare gör.

DELTAR MAN SJÄLV I BEHANDLINGEN?
Till osteopatens undersökningar hör rörlighetstest. Testerna är lätta och kräver inga specialfärdigheter för att klara av dem. Själva vårdsituationen är lätt för kunden. Det räcker med att man ligger eller sitter på britsen. Osteopaten ordinerar åt kunden rörelser som skall göras hemma. För att rörelserna säkert görs rätt där hemma går man igenom dem redan på mottagningen.

GÖR BEHANDLINGEN ONT?
Behandlingen är inte alltid smärtfri. Om muskelhinnorna är spända eller om de har irriterade nervändor, d.v.s. triggerpunkter, kan man bli tvungen att bearbeta mjukvävnaderna rätt så kraftigt. Behandlingen orsakar inte olidlig smärta. Ju snabbare man tar tag i problemet, desto lättare kan man i allmänhet behandla det.

HUR SNABBT MÄRKER MAN RESULTAT AV BEHANDLINGEN?
Som bäst hjälper behandlingen genast. Till exempel kan en kund, som halkat och kommer till mottagningen hukad med böjd rygg, promenera iväg efter behandlingen rak i ryggen. I allmänhet märks resultatet efter ett par dagar. Man kan känna av en irritation i vävnaderna i några dagar. Det är ingenting farligt utan endast ett tecken på att kroppen börjar repa sig. Kunden besöker vanligtvis osteopaten tre till fyra gånger för att få ordning på sina besvär.

HUR OFTA SKA MAN KOMMA PÅ BEHANDLING?
En rekommendation är att komma minst en gång per kvartal. Detta för att förhindra att det uppstår besvär som yttrar sig i smärta och stelhet.
För kroniska besvär är det lämpligt med regelbundet återkommande behandlingsserier.

HUR LÅNG TID TAR EN BEHANDLING?
30 minuter.

VAD SKA JAG HAR PÅ MIG FÖR KLÄDER UNDER BEHANDLINGEN?
För att din osteopat ska kunna göra en utförlig undersökning kan du behöva klä av dig till dina underkläder. Men om du inte är bekväm med detta går det självklart bra att bära shorts eller leggings och en sport-bh och/eller ett linne. Under behandlingen kommer handdukar att användas för att täcka din kropp. Ha gärna med dig en vän, familjemedlem etc som sitter med under behandlingen om du önskar det. Detta är obligatoriskt för dig som är under 18 år! Att du som kund känner dig bekväm är av yttersta vikt!

Yxhammarsgatan 8-10, 503 31 Borås